نگرشی نوین به رفتار و روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی در هزاره سوم

  نگرشی نوین به رفتار و روابط انسانی

در سازمان‌های آموزشی در هزاره سوم

 

 


مولف: دکتر کیومرث نیاز آذری

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

ویراستار: دکتر مریم تقوایی یزدی

دانشيار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول

     «منت خداي را عزوجل كه طاعتش موجب قربت است و به شكراندرش مزيد نعمت. هر نفسي كه فرو مي‌رود،‌ ممد حيات است و چون برمي‌آيد مفرح ذات. پس در هر نفسي، دو نعمت موجود است و بر هر نعمتي شكري واجب. از دست و زبان که برآید کز عهدة شکرش به درآید»

سعدی

 

    خدایا تو را شاکرم که با خواست و اراده‌ات، توفیق اندیشیدن به کتابی جدید «نگرشی نوین به رفتار و روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی هزاره سوم» را عنایت فرموده و همچنین از همه حقیقت جویان و دانش پژوهان، که با ایراد نکات و ابراز نظرات با ارزش خویش ما را در تقویت و ارتقاء مفاهیم اساسی این کتاب یاری داده‌اند، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

    امروزه، جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم را، «جهان ارتباطات» نامیده‌اند و زندگي در اين جهان، متأثر از سایر سازمان‌ها بوده و سازمان‌ها نیز بدون ارتباطات انساني، نمي‌توانند به فعاليت‌هایشان تداوم بخشند. به طوري كه، مي‌توان گفت بدون ارتباطات سازمانی، بقای سازمان امکان‌پذیر نیست.

    با توجه به اهميت و حساسيت ايجاد روابط انساني، که آن را به عنوان يك دانش مطرح مي‌سازد، لذا، باید علاوه بر قبول اطلاق دانش براي روابط انساني، آن را هنر و مهارت نيز دانست. ايجاد روابط انساني به ظرافت و شيوه‌هاي خاصي نياز دارد كه علاوه بر طلب دانش هنر، مهارت‌هاي ويژه‌اي را در شرايط زماني و مكاني خاص مي‌طلبد. با آن كه نياز به مديريت روابط انساني در همه‌ي تعاملات انساني مشهود است، اهميت و نياز به آن، در سازمان‌هاي اداري و آموزشي به گونه‌اي ديگر جلوه‌گر شده است. روابط انساني آنقدر اهميت دارد كه بسياري از صاحبنظران علم مديريت، مديريت را علم هنر و يا فن برقراري روابط با انسان‌هاي ديگر بیان داشته‌اند.

    فقدان آگاهي از مهارت برقراري ارتباط باعث مي‌شود كه انسان‌ها در موقعيت‌هاي مختلف زندگي‌شان با مشكلات عديده‌اي مواجه شوند. چنان‌كه برخی از صاحبنظران معتقدند، تمامي مشكلات جهاني ناشي از ناتواني انسان‌ها در برقراري ارتباط با يكديگر است. ارتباطات، حلقه‌اي حياتي در زنجيره فعاليت‌هاي سازماني و روابط انساني است، درجه هماهنگي، توانايي بهره‌وري از توانمندي‌ها و تخصص اعضاء تا حدود زيادي متأخر از كيفيت فرايند ارتباطات است. ارتباطات، انتقال دهنده احساسات، حقايق، ايده‌ها، اطلاعات و ارزش‌هاست.

    با توجه به اهمیت و ضرورت پديده ارتباطات در فعاليت‌هاي آموزش و پرورش سازمان‌ها و برقراري رابطه انساني مبني بر تفاهم و هماهنگي بين فعاليت‌هاي تربيتي اساتید، مربيان و مديران و فعاليت‌هاي يادگيري فراگيران، محقق را بر آن داشت تا به فکر تألیف کتاب جدیدی که به موضوعات، با نگرشی نوین پیرامون بحث رفتار و روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی در هزاره سوم بپردازد. لذا، با ترکیب رئوس مطالب دو کتاب چاپ شده مؤلف، به نام‌های «رویکردهای رفتاری در نظام‌های آموزشی» و «رفتار و روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی در هزاره‌ی سوم» و اضافه شدن مباحثی جدید مبنی بر تکمیل برخی از بخش‌های کتاب، کتاب جدیدی با عنوان « نگرشی نوین به رفتار و روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی در هزاره سوم» به خوانندگان، دانشجویان، اساتید و مدیران محترم عرضه گردیده است. فهرست مطالب کتاب حاضر شامل چهار بخش و چهارده فصل، به شرح زیر می‌باشد:

بخش اول با عنوان«نگرش کلاسیک به رفتار و روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی» شامل: فصل اول)کلیاتی پیرامون نظام آموزشی، فصل دوم) سازمان‌ها و رفتار و روابط انسانی، فصل سوم) ارتباط و انواع آن در سازمان و

فصل چهارم) روابط انساني و رفتار سازماني می‌باشد.

بخش دوم با عنوان«روابط انسانی و سیر تحول نظریه‌های روابط انسانی» شامل: فصل پنجم) روابط انسانی در سازمان‌ها و فصل ششم) نظریه‌ها و مدل‌های روابط انسانی می‌باشد.

بخش سوم با عنوان«رفتار سازمانی و سیر تحول نظریه‌های رفتار سازمانی» شامل: فصل هفتم) مبانی رفتار فردی در سازمان، فصل هشتم) رفتار سازمانی و نظریه‌های رفتار سازمانی و فصل نهم) جایگاه رویکرد رفتاری در نظام آموزشی می‌باشد.

بخش چهارم با عنوان«نگرش نئوکلاسیک به رفتار و روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی» شامل: فصل دهم) فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر رفتار و روابط انسانی در هزاره‌ی سوم، فصل یازدهم) محیط‌های آموزشی مجازی و چالش‌های جدید در هزاره‌ی سوم، فصل دوازدهم) سازمان‌های یادگیرنده در هزاره‌ی سوم، فصل سیزدهم) نواندیشی در مدیریت آموزشی با بهره‌گیری از مدیریت کیفیت فراگیر و فصل چهاردهم) دانشگاه‌های آینده و بصیرت‌های دانشگاهی در هزاره‌ی سوم می‌باشد.

 

 

کیومرث نیاز آذری

این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

پائیز 1392

کتاب هاي تألیف و ترجمه شده از سال‌ 1395 تا كنون

                                                                                   

   

   

  

 

تدریس مبتنی بر مدل سازی در آموزش عالی

به نام خدا

 

 

عنوان كتاب

تدریس مبتنی بر مدل سازی در آموزش عالی

«انواع مدل ها و مدل سازی در آموزش علمی»

 

نویسندگان

جان ک. گیلبرت

روزاریا جاستی

انتشارات بین المللی اِشپرینگر

سال 2016

مترجمین

 دانشجویان دکتری رشته مدیریت آموزشی ورودی 95

تحت نظر

 دکتر مریم تقوایی یزدی  

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

انتشارات علیم نور

 

 

این کتاب سه هدف دارد: اول، یافته‌های مختلف ادبیات‌ها را با هم جمع، ارزیابی و آن‌ها را یک‌پارچه می‌کند که به دانش کنونی زمینه‌ی کلی مدل‌سازی در آموزش علوم کمک می‌نماید. دوم، کمک اصلی مدل‌سازی به برنامه‌ی درسی علمی را توجیه می‌کند. سوم، تحقیق و کار توسعه‌ای را که هنوز برای آن کمک باید در اعمال کلاس درس فهمیده شود، مشخص می‌کند؛ به این ترتیب، این کتاب دارای شش مخاطب است که دارای اشتراک‌اند.

 

 

تألیف کتاب

  • مباحث اساسی برنامه ریزی آموزشی و درسی(تستی– تشریحی) کنکور کارشناسی ارشد و دکتری1386
  • فرهنگ جامع علوم تربیتی(مدیریت آموزشی، برنامه ریزی آموزشی، برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی...)1388
  • فرهنگ سازماني در هزاره ی سوم1389
  • نظريه هاي سازمان و مديريت در هزاره ی سوم 1389(چاپ و ویرایش دوم)
  • توانمندسازی مدیران آموزش عالی(ویراستاری نهایی برای چاپ)
  • سیستم های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته (در دست چاپ)
  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته (در دست چاپ)
  • جزوه تافل جامع(مقدماتی و پیشرفته) 250 نکته ای، مقطع کارشناسی ارشد و دکتری(در دست چاپ)
  • ترجمه کتاب تئوری ها و سازمان های نوین در عصر تکنولوژی هزاره ی سوم(در دست اقدام)
  • ترجمه کتاب سیستم های اطلاعاتی مدیریت هوشمند(در دست اقدام)
  • ترجمه کتاب برنامه ریزی آموزشی بزرگسالان(در دست اقدام)
  • ویراستاری کتاب
  • نگرشی نوین به رفتار و روابط انسانی در سازمان های آموزشی هزاره ی سوم1392

خلاصه مباحث اساسی برنامه ریزی آموزشی و درسی

خلاصه مباحث اساسی

برنامه ریزی آموزشی و درسی

قاسم علی طالبی

دانشجوی دکتری و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

دکتر مریم تقوایی یزدی

دانشيار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول

 

خواننده گرامی، کتابی که پیش روی شماست دربرگیرنده ی خلاصه ای از مهمترین منابع دانشگاهی در درس «برنامه ریزی آموزشی و درسی» است. مطالب به گونه ای تلخیص و گردآوری شده اند که خواننده را در جریان مهمترین مطالب هر یک از منابع گذاشته و در انتها نیز مجموعه سؤالاتی به منظور ارزیابی و بازنگری ارائه کرده است.

مؤلفان که از تجربه ی چند ساله تدریس در کلاس های آمادگی کارشناسی ارشد برخوردارند، اطمینان دارند که کتاب حاضر در پاسخگویی به سؤالات درس برنامه ریزی آموزشی و درسی در مجموعه علوم تربیتی1 (آزمون های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی) کمک شایان توجهی به دانش پژوهان خواهد نمود.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است